LinkedIn

 

LinkedIn

DCisive adviseert alle type distributiecentra

Het ene distributiecentrum is het andere niet. DCisive heeft kennis van en ervaring in verschillende distributiecentra. Met uiteenlopende karakters. Van klein tot groot. Van manueel tot vergaand gemechaniseerd. In verschillende branches.

DCisive combineert opgedane kennis en ervaring in deze distributiecentra met aandacht voor de unieke kenmerken van uw distributiecentrum. Om u hiervan een indruk te geven beschrijven we hieronder de kenmerken en grootst uitdagingen per branche.

Productie

Een fabriek heeft vaak twee magazijn- en distributiefuncties: inbound en outbound.
De functie van inbound is het op tijd beschikbaar stellen van grondstoffen of onderdelen aan productie. DCisive heeft ervaring met naadloze aansluiting tussen logistiek en productie. Slimme hulpmiddelen, mechanisatie, planning en IT spelen hier vaak een rol.

 

Outbound betreft de logistiek van eindproducten. Outbound heeft vaak te kampen met sterk fluctuerende voorraadhoogtes gedurende het seizoen en met effecten van seriegroottes. Investeringen in fabrieken gelden voor zeer lange termijn. Echter, de gewenste logistieke capaciteit op lange termijn is lastig te voorspellen. Een veranderend productievolume en -mix, veranderende productiefilosofie en veranderende klanteisen hebben invloed. DCisive weet met dit soort vragen raad.

Groothandel en distributie

Een groothandelsmagazijn biedt ruimte aan een breed en divers assortiment. De voorraad ontstaat door handelen ‘voor eigen rekening en risico’ met opslag van succesvolle en minder succesvolle artikelen tot gevolg. De omvang en samenstelling van orders is divers. Verschillende afnemers vragen verschillende logistieke snelheid en service.
De logistieke uitdaging voor groothandels is het omgaan met deze diversiteit en gevraagde flexibiliteit en service. DCisive weet de kosten daarvan te beheersen en te koppelen aan de toegevoegde waarde van de groothandel.

Retail

De term ‘supply chain’ ontstond in retail. Het winkel-dc is vaak onderdeel van een relatief overzichtelijke, planbare keten. Dit uit zich in het distributiecentrum: een beperkt assortiment per categorie, strak geplande aanvoer door leveranciers en leveringen aan winkels, stabiele omvang van uitgaande zendingen. Dankzij de relatieve stabiliteit van de logistieke retail-operatie kan deze minutieus worden geperfectioneerd: retail is detail.
De logistieke uitdaging voor winkel-dc’s is zich aanpassen aan het sterk veranderende retaillandschap van de afgelopen jaren. Omgaan met groei of krimp, toename van ecommerce, mechanisatie en kostenreductie ziet DCisive als belangrijkste trends in winkel-dc’s.

Ecommerce

Het distributiecentrum voor consumenten. Dit type distributiecentrum is nog volop in ontwikkeling: nog niet volwassen, maar midden in de puberteit. Groeispurten spelen een rol. Het karakter van veel ecommerce-dc’s verandert nog met longtail, omnichannel, mechanisatie, crossdock en same-day-delivery. Bovendien is het ene ecommerce-dc het andere niet: het leveren van reguliere non-food artikelen - als cd’s en boeken - is niet hetzelfde als het leveren van grote artikelen - als witgoed inclusief installatieservice. Thuisbezorgen van boodschappen werkt weer helemaal anders.

 

Typerend voor het ecommerce-dc is dat de logistieke ontwikkeling en de ontwikkeling van commercie en supply chain nauw verweven zijn. Immers, de invloed van de consument reikt tot in het distributiecentrum. Het commercieel verkrijgen en logistiek benutten van schaalgrootte gaan hier hand in hand.

Ecommerce-logistiek vraagt speciale oplossingen voor processen, organisatie, automatisering, mechanisatie en de last mile. Best practices - beproefde werkwijzen en technieken - zijn nog nauwelijks vrij beschikbaar. Maar slimme logistieke oplossingen geven wel voorsprong op de concurrentie in de jacht naar schaalgrootte. DCisive combineert ervaring en inventiviteit voor succesvolle ecommerce-logistiek.

Logistieke dienstverlening

Het magazijn van een logistiek dienstverlener kan kenmerken hebben van elk van bovenstaande type distributiecentra. Of van een combinatie. Afhankelijk van de branche waarbinnen de klanten actief zijn. De logistieke uitdagingen van de klant zijn de uitdagingen van de dienstverlener.

 

Maar, de dienstverlener heeft een extra uitdaging: hoe haal je het maximale uit de relatie met de klant? Waarvan worden klant en dienstverlener beiden beter?
Traditioneel staat voorop dat de klant geen zorg mag hebben over de operationele logistieke kwaliteit. Als hieraan wordt voldaan dan wordt de dienstverlener vervolgens afgerekend op een laag tarief, lage kosten, efficiency. De relatie krijgt hierdoor een sterke operationele, uitvoerende focus. Binnen vooraf afgesproken logistieke kaders.

 

De uitdaging van de moderne dienstverlener is steeds buiten deze kaders te stappen. Meedenken, meewerken, meebouwen aan de betaalbare logistieke toekomst van de klant. Dit vraagt kennis van de wereld van de klant en van de klant van de klant. Dit begint bij het spreken in de taal van de klant. En bij het stellen van de juiste vragen.
DCisive weet relaties tussen verlader en dienstverlener te vormen, te bestendigen en uit te bouwen.